Sveriges mest miljövänliga LSS-boende byggs i Södertälje

I Kallfors utanför Södertälje byggs just nu vad som kan vara Sveriges mest miljövänliga LSS-boende. Huset byggs enligt en unik teknik med isolerande och bärande väggar bestående av enbart trä och luft, inga giftiga material eller inplastning har använts.

De nya bostäderna i Kallfors byggs som ett LSS-boende vilket innebär att de är anpassade för personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar. Teknik- och arkitekturkoncernen Projektengagemang har utformat byggnaden och leder nu uppförandet. Idén om att använda den unika byggtekniken kom tidigt i projektet.

Inga plastprodukter används och byggtekniken innebär att byggnaden binder koldioxid istället för att frigöra. Teknologin, som utvecklats av det Östersundsbaserade företaget IsoTimber, ger dessutom en ”värmetrög” byggnad vilket innebär att uppvärmningskostnaden sänks med 15–20 procent. Tekniken ger också en kortare byggtid än för vanliga hus, vilket sparar både tid och pengar.

– Det känns oerhört roligt att ha fått vara med och bygga ett av Sveriges mest miljövänliga LSS-boenden. Vi som samhällsbyggare har ett ansvar att prova nya innovativa tekniker som kan minska byggnadens miljöpåverkan. Dock ställs det då högre krav på de som har ansvar för utformning och projektering och det gör det förstås extra spännande, säger Tommy Alén, uppdragsansvarig på Projektengagemang.

Trevåningshuset som har totalt åtta lägenheter kommer att stå helt klart i augusti 2017. Brukare av fastigheten och projekterare var Omvida, som är ett vård- och omsorgsföretag med verksamheter i LSS, HVB, familjehem, stödboende och träningslägenheter. Samarbetspartner och totalentreprenör var byggföretaget Victus Bygg.

Projektengagemang grundades 2006, finns på fler än trettio orter runtom i landet och består idag av mer än 1 000 medarbetare. Koncernen erbjuder tjänster inom arkitektur, industri och energi, installation samt bygg och anläggning.

Arvid Linder
Press och PR-ansvarig