2018-12-18 | Nyheter

De prisades på PE-galan

Den 6 december hölls PE-galan på Berns i Stockholm. Totalt var det över 400 PE-medarbetare på plats och på galan hyllades de medarbetare och ledare som på något sätt utmärkt sig extra under året.

På PE-galan delades det ut pris inom fem kategorier – Årets medarbetare, Årets förnyare, Årets ledare, Årets säljare och Årets projekt. Kvällen leddes förtjänstfullt av Amanda Tevell som till vardags arbetar med affärsutveckling och strategi för koncernen.

– Det var en härlig och spännande kväll där vi fick chansen att lyfta fram de medarbetare och projekt som symboliserar mycket av det vi står för – engagemang, entreprenörskap och nytänkande. Jag vill gratulera alla vinnare och tacka för året som gått, säger Per Hedebäck, VD och Koncernchef på PE, samt Juryns ordförande.

Vinnarna inom respektive kategori var:

Årets förnyare – Karl-Henrik Kihlgren, Skövde

Juryns motivering:
Har med sin förmåga tagit fram och byggt applikationer som blir en länk mellan produktion och övergripande affärssystem. Han har lyckats omvandla affärsbehovet till IT-applikationer och bemöter alltid sina kunder på ett professionellt sätt och inger förtroende. Han spelar en viktig roll i vår digitala resa samt och bidrar ständigt till vår omställning med att tänka helhet inom vår automatiseringsprocess.

Årets säljare – Kjell Sandquist, Malmö

Juryns motivering:
Firar i år 40 år på Tema och drar fortfarande in många fina projekt till kontoret – inte bara i Malmö, utan över hela landet. Kjell är med i projekten initialt men ger sedan dessa vidare till andra arkitekter på andra orter, som på detta sätt får utveckla projekten, växa och få nya kundkontakter. Han arbetar precis som en duktig säljare på PE ska göra!

Årets projekt – Spårvägsmuseet

Projektets beskrivning:
Hur förvandlar man en K-märkt och förorenad industribyggnad till ett modernt museum? Det vet vi. Spårvägsmuseet ska flyttas från Södermalm i Stockholm till en tidigare industrilokal i Norra Djurgårdsstaden. PE är generalkonsult i det prestigefulla uppdraget att projektera och gestalta ombyggnationen. Det vackra 1800-talshuset är signerat av Ferdinand Boberg, en av landets mest tongivande arkitekter. Projektet innebär hårda antikvariska krav på att inte påverka fasaderna och dessutom är miljö- och klimatkraven högt ställda.

PE blev generalkonsulter våren 2017 och under arbetets gång har runt 60 medarbetare bidragit med sin kompetens. Med ett stort engagemang tog sig en lång rad medarbetare sig an uppgiften att skapa ett lekfullt och upplevelsebaserat museum i fyra plan. Arkitekter, kökskonsulter, sprinklerkonsulter, elkonsulter, tillgänglighetskonsulter, brandkonsulter, datasamordnare och byggnadsantikvarier är bara några exempel.

PEs kompetenser: projektledning, arkitektur, inredningsarkitektur, byggnadsantikvarier, el, VVS, tillgänglighet, brand, sprinkler, datasamordning, hisskalkylator, akustik, energi och hållbarhet.

Årets ledare – Rickard Lindberg, Stockholm

Juryns motivering:
Rickard är en ledare som ser hela gruppen och lyfter fram det bästa hos sina medarbetare. Han finns alltid nära till hands och tar sig tid för att assistera i projekten. En föredömlig ledare som ständigt förbättrar kvaliteten inom enheten och är noga med att hela tiden värna om en god lönsamhet. Utöver arbetet så hittar han på roliga aktiviteter för enheten och är bra på att stärka gruppkänslan.

Årets medarbetare – Michaela Reali, Stockholm

Juryns motivering:
Michaela är en mycket uppskattad kollega som inte bara är väldigt kompetent i sin yrkesroll utan hon är också en glädjespridare och en förebild vad gäller att skapa en familjär och trivsam arbetsplats. Michaela är den första som säger hej till vem hon än möter i korridoren och visar varje dag på genuin omtanke för sina kollegor och sin omgivning. Michaela har en fantastisk förmåga att engagera och motivera andra och är en riktig lagspelare. Dessutom är hennes arbete med att samordna, driva och leda anbudsarbetet exemplariskt.