2019-10-08 | Nyheter

Nu är ansökan för KVISTs mentorprogram öppen

KVISTs mentorprogram har nu öppnat ansökningar för både mentorer och studenter. KVIST är ett nätverk vars huvudsyfte är att inspirera fler kvinnor till att söka sig till ingenjörs- och arkitektyrken. Vi har intervjuat Linda Lönneberg som är ordförande i KVIST.

Nu har ansökan om att bli eller få en mentor öppnat. Hur känns det?
Det känns jättekul att vi kan driva föreningen framåt och fortsätta med vårt mentorprogram. Jag har varit med i KVIST sedan starten 2015 och jag tycker att det är både ärofyllt och roligt att få vara ordförande. Jag är också med och bidrar i mentorprogrammet, vilket verkligen är något jag verkligen brinner för.

Varför är KVIST viktigt?
Vårt huvudsyfte är att inspirera fler kvinnor att söka sig till ingenjörs- och arkitektyrken. Vårt andra syfte är såklart att behålla dem. Detta för att långsiktigt arbeta för att få en mer hållbar och jämställd bransch. Det hoppas vi kunna göra genom vårt mentorprogram och seminarier för både studenter och för de som arbetat i branschen ett tag.

”Klyftan mellan studietiden och arbetslivet kan upplevas som ganska stor då det sällan finns någon praktik i studieplanen. Ett sätt att minska klyftan kan vara att delta i den här typen av nätverk”, säger Linda Lönneberg, ordförande för KVIST.

Vad får jag ut av programmet som mentor?
Det är förstås lärorikt att lyssna till en student och inspireras av nya idéer och nya sätt att tänka. Som mentor får du också en halvdagsutbildning i coaching inom mentorteknik där du lär dig att uttrycka och formulera dig på ett bra sätt.

Vilka kan bli medlemmar i KVIST?
KVIST är till för alla kvinnor som arbetar eller studerar till arkitekt eller ingenjör. De som arbetar i branschen kan ansöka om att bli mentorer åt de kvinnor som studerar och snart ska ut i arbetslivet. Efter att ansökningsperioden är slut väljs ingenjörs- och arkitektstudenter ut genom en ansökningsprocess. De tilldelas sedan en varsin mentor som de kan få stöd, råd och tips från.

Hur är upplägget för mentorprogrammet?
Mentorprogrammet genomförs en gång per år i olika städer runt om i landet. Varje mentorpar matchas noggrant för att bägge ska få ett utbyte. Totalt träffas paret minst sex gånger under de fem månader som programmet pågår och alla grupperna träffas gemensamt vid uppstart och avslut.

Var ansöker man?
Det gör man på KVISTs hemsida, kvist.se