Daniel Pettersson är utbildad kommersiell drönaroperatör och arbetar som UAV/UAS-ansvarig och drönarpilot hos oss på PE. Genom att använda drönare till att ta bilder, videor och göra 3D-modeller kan vi skapa en känsla av att vara på plats direkt genom datorskärmen på kontoret.

Hej Daniel! Vem är du utanför arbetstid? 
Jag är 37 år och bor tillsammans med min 8-åriga son i Ängelholm. På fritiden blir det en del cykling, simning och golf som jag försöker återuppta efter ett uppehåll på 10 år. Jag har de senaste 15 åren arbetat som greenkeeper, lagerarbetare och lastbilschaufför tills jag för två år sen bestämde mig för att läsa en YH-utbildning som kommersiell drönaroperatör vid TFHS & Lunds universitet.  

Mitt intresse för drönare kom för cirka 15 år sen när jag jobbade som greenkeeper på Ängelholms Golfklubb. På den tiden användes helikoptrar för att ta flygbilder över golfbanor och jag började inse potentialen med drönare som på den tiden var väldigt nytt. 

Kan du berätta mer om din utbildning som drönarpilot? 
Jag är utbildad till Kommersiell Drönaroperatör vid Lunds Universitet i samarbete med Folkuniversitetet och TFHS i Ljungbyhed. Utbildningen var, och är nog fortfarande, den enda heltäckande utbildningen för drönaroperatörer i Skandinavien. Utbildningen är också ett kvitto på att vi elever efter slutförd kurs ska kunna operera med drönare på ett kvalitativt och säkert sätt. Det som särskiljer oss från de flesta andra operatörer är att vi får bred kunskap om säkerhetstänk och förmågan att kunna göra en utförlig riskanalys inför komplicerade uppdrag. En stor del av utbildningen fokuserar på att ge kunskap om allmänna flygregler och hur luftrummet är uppbyggt, samt hur vi måste agera om vi ska röra oss i flygrum där det finns risk för kollision med övrig flygtrafik. Det säkerställer vi genom tvåvägskommunikation med flygtorn samt radiokommunikation. Vidare gick vi igenom drönarens hårdvara och mjukvara samt lärt oss att manövrera drönare genom åtskilliga timmars flygträning. Kursen avslutas med 12 veckors praktik eller LIA (Lärande i arbete).  

Vad kan man använda en drönarpilot till i sitt projekt? 
Jag tror att vi i huvudsak kommer använda drönare till mät- och fotogrammetri, inspektioner samt dokumentation, åtminstone till en början. Tanken är att jag utför arbete ute i fält och levererar resultatet i form av bild, video och 3D-modeller (fotogrammetri) som vi kan använda oss av vid projektering. Känslan ska vara att man är på plats fast man sitter vid en dator. Med programvaran Pix4d kan vi göra mät- och volymberäkningar på stora arealer och få en topografisk bild av hur marken ser ut. 

Vilka konkreta tjänster utför ni? 
Med fotogrammetri och RTK-drönare skapar vi 3D-modeller och kartering av stora arealer mark med centimeterprecision. Resultatet presenteras via Pix4d:s molntjänst direkt i webbläsare på dator eller mobil. Drönaren kan även vara behjälplig vid svåråtkomliga och riskfyllda inspektioner. Eller om man helt enkelt bara vill ha en snygg bild eller film från ett högre perspektiv! 

Vilka projekt arbetar du med just nu? 
Jag arbetar just nu i järnvägsprojekten för ERTMS på styrområde Polcirkeln och Stockaryd med att skapa 3D-modeller av befintlig anläggning. Jag har också filmat stora sträckor med drönaren och ansvarar för sammanställning av dokumentation kring anläggningarna. I dagarna håller vi på att förbereda för Nordic Rail-mässan på Elmia nu i oktober där vi i PE kommer lägga stor fokus på drönaren och mitt arbete vilket känns väldigt spännande! 

Vad tycker du om att arbeta på PE? 
Jag tycker att det är väldigt spännande och utmanande! Jag kommer från en annan mer statisk arbetsbakgrund så det är ett nytt sätt för mig att jobba på, men än så länge bara på ett positivt sätt. Det som först slog mig med PE är hur trevliga och hjälpsamma alla är så det har varit lätt att komma in i arbetet!