Michaela Reali blev 2018 utsedd till Årets medarbetare på PE och hon har nyligen fått rollen som affärsutvecklare inom vår division Arkitektur & Management. Vi träffade Michaela för att lära känna henne lite bättre och ta reda på vad hennes roll innebär.

 

Hej Michaela, vad har du för bakgrund?
Jag är utbildad inom internationell försäljning och marknadsföring. När jag var klar med studierna började jag arbeta med sälj och anbud och främst samordning av gemensamma anbud – och det var då jag upptäckte att jag tyckte om att vara ”spindeln i nätet” och ha många olika kontaktytor.

Hur hamnade du på PE?
Under min tidigare anställning kom jag i kontakt med PE för att få till ett samarbete mellan våra bolag. Det lyckades vi med – och sedan lyckades PE rekrytera över mig! På den vägen är det och nu har jag varit på PE sedan 2016. Jag började som anbudssamordnare för affärsområdet Projektledning & Management och fick sedan rollen som affärsutvecklare för affärsområdet. Från och med nu i april går jag in i rollen som affärsutvecklare för divisionen Arkitektur & Management.

Vad roligt, hur känns det?
Det känns jättebra och är ett steg i rätt riktning för att få ihop divisionen och att öka den aktiva samverkan inom den.

Vad jobbar en affärsutvecklare med?
Som affärsutvecklare har jag en överblick över våra förfrågningar, anbud och avtal för divisionen men jag samordnar även större gemensamma anbud för hela bolaget. Alla anbud där två eller fler affärsområden är inblandade samordnar vi i enlighet med vår samverkansguide.

Mycket av det jag gör har med samverkan att göra och det gör mig glad att vi har ”Aktiv samverkan” som en del i vårt strategiska PE-hus. Ett exempel på hur vi arbetar med aktiv samverkan är att vi har startat upp ett team hos Swedavia som är en av våra ramavtalskunder. Flera av våra konsulter och partners som jobbar åt Swedavia här i Stockholm sitter på Arlanda på heltid och för att skapa en teamkänsla, hitta nya kontaktytor samt även gemensamt hjälpas åt att svara upp på beställarens behov har vi nu tagit första steget med ”Team PE Swedavia”.

Jag arbetar även med vårt partnernätverk som vi har startat på affärsområdet Projektledning & Management. Nätverkets syfte är att knyta till sig partners som bidrar med specialistkompetens och erfarenhet som vi i dagsläget saknar.

När ska man då kontakta dig?
Om man vill blir en del av vårt partnernätverk eller om man vill veta mer om vad vi på PE kan erbjuda.

Vad arbetar du med just nu?
Det är alltid många olika anbud på gång! Två spännande avtal som vi dock nyligen har vunnit är ett ramavtal för projektledningstjänster åt Statens fastighetsverk för deras utlandsuppdrag och ett ramavtal åt Länsstyrelsen i Stockholms län för brand, byggarbetsmiljösamordning och besiktningstjänster.